Kunjungi Juga Halaman

Saturday, December 8, 2012

Tip Sambung Study

Okay.. sebagai bekas student mrsm dan bekas PRS saya nk bagi tips utk saper2 yg ada keinginan utk study kat u ni. saya dulu mmg xnk pilih matrik sbb malas nk struggle  hehe.(jngan ikut eh perangai buruk saya ni) matrik pon ada kelebihan gak. depend on orang tu la... pilihan dia kan. so, patutnye dari awal korang kene la struggle masa spm, senang nnti bile dapat result cemerlang. mcm kt mrsm ada program spc, so ini da bole guide korang utk smbung study dalam or luar negara ditanggung sepenuhnye oleh mara. tapi jngan ingat korang selamat, korang kene struggle gak utk dapat result cemerlang sbb mara nk hasilkan product berkualiti. mybe korang bayar siket je dari pengajian tuh. okay. berusaha la utk dapatkan mana2 biasiswa lain sbb sape yg dapat biasiswa ni masa depan cerah.(tu yg cgu sye ckp kat sye) sbb org yg berkualiti jek dapat biasiswa. antara swasta dengan awam, which is better? okay. saya akan pilih awam sbb kos lagi murah dan peluang pekerjaan. tapi jngan anggap swasta buruk. swasta pon okay tapi depend on performace korang gak..pilihan course dan program adalah bergantung pada minat, kebolehan dan tahap korang. jgnan amik benda korang x bole bwak nnti da separuh jalan gagal. then bnyak2 buat survey dan bertye kaunselor, cgu dan orang yg lebih tua(cth parents) utk dapat guide..lain2 pertanyaan bole la bagitau saya moga2 saya bole bantu. insyaallah. goodluck spm candidates

No comments:

Post a Comment