Kunjungi Juga Halaman

Friday, April 27, 2012

Sakit kerana Cinta???

Apa yang saya tulis ni tiada kene mengena dengan sesiapa tapi cume ingin memberikan pandangan. cinta membuatkan kita bahagia dan juga sengsara. Jika hati kita sudah terpaut antara satu sama lain pastilah bahagia bukan namun jika kita bertepuk sebelah tangan bagaimana pula? ramai yang mengalami strees kerana cinta. adakah patut jadi begini? SO, bagaimana mahu handle frust dalam bercinta ni. pertama sekali kita perlu bersabar dan motivate diri sendiri. jngan mengambil jalan mudah seperti bunuh diri atau berdendam. kerana sikap ini amat tidak baik. kedua, pandai menyelesaikn masalah. contohnya, jika masalah hubungan cinta yg semakin lama semakin pudar. amik masa untuk mengetahui punca. saling bermaafan dan tidak menyalahkan sesiapa dengan kata lain saling memahami. cinta yang bahagia ialah pasangan yang saling memahami, mengambil berat dan melindungi. jika pasangan kita sudah lama tidak contact kita. jngan berfikiran negatif dan bertindak la dngan positif. mybe dia ada masalah lain, lepas tu kita marah2 dia sbb x contact. bagaimana hubungan tu akan bertahan lama?

ada juga yang baru putus cinta. sehingga penuh status, twitter dan blog dia luahkan perasaan dia. bukan x bagus untuk meluahkan perasaan. namun luah di tempat yg betul agar x makan diri sendiri nnti. setiap yang berlaku ada hikmah nye. ni nasihat utk org yg putus cinta. jngan putus harapan kerana hidup perlu diteruskan. setiap yang berlaku ada hikmah, mybe kita dpt yg lebih baik. selain itu, amik masa utk kuatkan diri semula kerana biasanye org putus cinta mmg moody berbulan2. buat xtiviti yg boleh lupekan tentang kisah lalu agar diri tenang seperti senaman dan aktiviti luar lain. kalau boleh elakkan ke tempat kenangan dengan dia. tapi kalau boleh cube la berbaik semula, xkan nk biar hubungan yg da bertahun2 tu lenyap begitu saje kan.

ada juga yg x bercinta namun stress bagai org gila. kalau da syok tu luahkan je la. ni simpan2. pastu x dapat jadi frust. bukan nk mengata tapi risau makan diri. kalau nk simpan bole juga namun jngan terlalu memberi harapan tinggi. sentiasa menerima dan memberi.

cinta melalui kapel bukan la jalan yg baik, sbb kapel x menjamin utk bahagia smpai tua. tapi ada juga yg kapel, kawin dan bahagia, tapi itu utk org yg betul2 menjaga antara satu dngan yg lain. so nk hubungan tu bertahan lama ialah dengan bertindak biasa2 sahaja. jngan terlebih2 dan terkurang2, faham2 la ye :)

conclusion nye. perlukah sakit kerana cinta? cari la cinta yg betul2 buat anda bahagia. Allah telah menentukan jodoh kita. jngan rasa susah hati kerana setiap org ada jodoh. cinta boleh bahagia dan sengsara.

#sebarang komen dan pandangan boleh disuarakan :)

1 comment: